Gallvägsatresi

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2012

LUND

Av Karolin - 11 augusti 2012 22:31

Vi blev inlagda på kirurgen barnavdelning. De tog prover på honom, ultraljud och röntgen av alla dess slag och allt skickades till Göteborgs sjukhus och Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Huddinge. Vi blev kallade till ett möte med läkarna där vi får beskedet, Olle måste opereras inom en vecka annars överlever inte han. Det är nog den störta käftsmällen jag fått, jag fattade absolut inget alls. Det var ju bara en cysta som inte var farlig vi skulle ju bara ner till Lund snabbt för att få komma hem snabbt och påbörja att vara mamma och pappa. Operationen skulle ske på måndagen men sköts upp lite för att få tag på kirurger som kunde vara med. Man misstänkte att cystan satt i levern. De fick tag på en läkare i Köpenhamn som kom och utförde operationen med Lunds barnkirurger. Minns hur vi satt på vårt rum och tittade på klockan som gick så långsamt, och så knackade de på dörren och sa att nu var det dags. Jag höll Olle i min famn och visste att det kanske var sista gången jag höll honom. Jag viskade till honom "mamma älskar dig vi ses snart", sen tog de honom och dörrarna stängdes. 


När de öppnade upp Olle så upptäckte man att cystan var stor som en apelsin och vägde ca 300 gram, och var fylld med galla. Cystan hade förstört Olles gallvägar så man fick göra en ny gallväg utav en bit tummtarm. Operationen gick bra!! Operationen tog ca 9 timmar!


Diagnosen blev Gallvägsatresi! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolin - 4 juli 2015 22:27


Vad jag älskar er mina sötnosar

Av Karolin - 1 juli 2015 11:09


 

Av Karolin - 1 juli 2015 10:48


Vet knappt var jag ska börja. Det var ett tag sedan jag skrev om vår älskade Olle. I april gjordes ett extra ultraljud på hemmaplan och där upptäckte man att Olle hade fått nya cystor bland annat. En cysta som då var 3,5 cm stor i anknytning till den...

Av Karolin - 24 februari 2015 19:58

Olle blev sjuk igen och det resulterade i att vi har varit på provtagning tre dagar i rad. De misstänkte cholangit men som tur var så var det ingen, utan en retning på hans lever. En retning är ju inte heller bra men.... ja tråkigt som FAN är det i a...

Av Karolin - 12 februari 2015 22:37

Idag har vi varit och tagit blodprover och träffat Olles läkare. Nu har vi börjat att ta alla prover i armen istället för i fingertoppen och det går faktiskt bra. Vi pratar om det i flera dagar innan det är dags att ta nya prover och då verkar det so...

Ovido - Quiz & Flashcards