Gallvägsatresi

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Hem igen

Av Karolin - 13 augusti 2012 10:00

Efter ett par dagar på sjukhuset i Lund så fick vi åka hem. Olle åkte ambulans hem med en barnsjuksköterska, resan gick jättebra och vi var tillbaka på neo i Karlskrona. Vi fick vara på neo ett par dagar för att Olle skulle bli ännu starkare, eftersom man inte visste hur pass skadad hans lever var så fick han äta en specialkost i början som inte skulle innehålla så mycket fett som skulle belasta levern. Han avskydde maten och det kan jag verkligen förstå för den luktade bläää... I början fick vi väcka honom var tredje timma för att han skulle äta, en del gånger gick det jättebra men vissa du öppnade han inte ens maten. Sen skulle vi också lära oss att ge honom alla sina mediciner. Från början hade han Ursofalk, Vedropp, protovit, konakion, levaxin, järn och kotison. Att få i honom alla sina mediciner kunde ta en hel förmiddag. 


Vi fick inte heller ta emot så mycket besök i början på grund av smittorisken, fast det var ändå inte så många som ville komma eller vågade inte. Vi skrev ett inlägg på facebook om hur läget var, det var många som skrev där men sen aldrig hörde av sig, och sen en del som jag inte hade träffat hörde av sig mera än de man umgicks med. Det är då man vet vem som är ens vänner!!! 


Efter ett pardagar när cvk:n och sonden var dragen fick vi åka hem och vara hemma under natten och sen åka in på morgonen och berätta hur det gick, lite för att vi skulle vänja oss med att ge alla mediciner i hemmet och vänjga oss med att ta hand om honom. Innan på sjukhuset så hjälpte de oss på nätterna med matning. Men jag fick stor hjälp av min sambo som har hjälpt mig mycket på nätterna eftersom dagarna i början var mycket krävande. En del undrar nog vad det var för krävande, men i början så fick han inte vara hård i magen för att magen inte skulle belastas hårt, kolla tempen ett par gånger per dag och registrera alla matniningar och hur mycket han åt när han kissade och när han bajsade och färgen på honom i ögonen och färgen på avföringen. Vi fick ingen rolig start men vi fick behålla honom och det betyder mest!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolin - 4 juli 2015 22:27


Vad jag älskar er mina sötnosar

Av Karolin - 1 juli 2015 11:09


 

Av Karolin - 1 juli 2015 10:48


Vet knappt var jag ska börja. Det var ett tag sedan jag skrev om vår älskade Olle. I april gjordes ett extra ultraljud på hemmaplan och där upptäckte man att Olle hade fått nya cystor bland annat. En cysta som då var 3,5 cm stor i anknytning till den...

Av Karolin - 24 februari 2015 19:58

Olle blev sjuk igen och det resulterade i att vi har varit på provtagning tre dagar i rad. De misstänkte cholangit men som tur var så var det ingen, utan en retning på hans lever. En retning är ju inte heller bra men.... ja tråkigt som FAN är det i a...

Av Karolin - 12 februari 2015 22:37

Idag har vi varit och tagit blodprover och träffat Olles läkare. Nu har vi börjat att ta alla prover i armen istället för i fingertoppen och det går faktiskt bra. Vi pratar om det i flera dagar innan det är dags att ta nya prover och då verkar det so...

Ovido - Quiz & Flashcards